Khamis, 25 Ogos 2011

Definisi Dan Konsep Kurikulum.

Di sini saya ingin kongsikan anda tentang salah satu topik/tajuk di bawah kursus Perkembangan Pendidikan Di Malaysia di bawah Program Persiswazahan Guru (PPG 2011) iaitu Defenisi Dan Konsep Kurikulum. Saya berharap apabila saya menyiarkan tentang perkongsian maklumat ini akan makin memudahkan pencarian anda di luar sana bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengannya.




ABSTRAK
Tugasan yang dijalankan bertujuan mengetahui Rekabentuk Kurikulum di Malaysia. Rekabentuk kurikulum bermaksud cara kurikulum itu dikonsepsikan dan komponen-komponen utama kurikulum seperti (matlamat dan objektif, kandungan kurikulum, kaedah media dan penilaian disusun dalam sesuatu kurikulum untuk menghasilkan instruksi. Definisi kurikulum juga dapat dijelaskan didalam tugasan ini. Kurikulum menurut Kementerian Pelajaran Malaysia bermaksud segala rancangan pendidikan yang dikendalikan oleh sesebuah sekolah atau institusi pendidikan untuk mencapai matlmat pendidikan. Ia adalah suatu rancangan yang meliputi segala ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai-nilai dan norma unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan maysarakat untuk diperturunkan kepada ahli-ahlinya. Tugasan ini juga menyatakan latar belakang kurikulum kebangsaan, kurikulum pra sekolah dan kurikulum sekolah rendah.

PENGENALAN
            Sistem Pendidikan Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memberi tumpuan kepada perkembangan emosi diri pelajar secara menyeluruh untuk melahirkan individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Falsafah ini digunakan bagi melahirkan warganegara yang berketrampilan dan bertanggungjawab dalam segala bidang serta mampu menghadapi cabaran dalam menuju wawasan Negara.
            Walaubagaimanapun, kurikulum pendidikan masih berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana falsafah memainkan peranan sebagai dasar yang menjadi arah tuju, panduan dan bimbingan. Tanpa falsafah sesuatu kurikulum pendidikan itu adalah tanpa asas. Kurikulum  yang berteraskan falsafah ini umumnya untuk membentuk pelajar bagi perkembangan menyeluruh meliputi dimensi insrtrumental / sosial dan dimensi intrinsik.
            Kurikulum ialah segala rancangan pendidikan (akademik dan kokurikulum) yang dikendalikan oleh sesebuah institusi pendidikan untuk mencapai matlamat pendidikan. Ia suatu rancangan yang meliputi segala ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan norma, unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan masyarakat untuk diwariskan kepada ahli-ahlinya. Kurikulum kebangsaan yang ditetapkan hendaklah menentukan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dijangka akan diperolehi oleh murid-murid pada akhir tempoh persekolahan masing-masing (Akta Pendidikan 1996).
            Oleh itu, kurikulum amat penting dalam sistem Pendidikan di Malaysia. Kurikulum pendidikan merupakan satu wadah penting dalam menjana anjakan paradigma dalam diri setiap individu dan ia juga memainkan peranan penting untuk melahirkan insan deduktif yang dinamik dalam semua aspek kehidupan (Mastura Badzis, 2008).

REKABENTUK KURIKULUM DI MALAYSIA

1.1.        MAKSUD REKABENTUK KURIKULUM

Rekabentuk kurikulum bermaksud cara kurikulum itu dikonsepsikan dan komponen-komponen utama kurikulum seperti (matlamat dan objektif, kandungan kurikulum, kaedah media dan penilaian disusun dalam sesuatu kurikulum untuk menghasilkan instruksi.
Perdebatan yang melibatkan reka bentuk kurikulum bermula dengan Laporan Razak (1956) yang mencari jalan untuk memansuhkan perbezaan dalam kurikulum sekolah-sekolah Melayu, Cina, Tamil, dan Inggeris sambil mengekalkan bahasa pengantar masing-masing. Jawatankuasa Sukatan Pelajaran ditubuhkan pada tahun 1956 untuk merumuskan sukatan pelajaran yang sesuai dan juga untuk mengesyorkan jumlah masa pelajaran bagi setiap mata pelajaran. Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan pada tahun 1974 untuk mengkaji pelaksanaan dasar pendidikan dan juga menyentuh tentang aspek kurikulum bagi memastikan bahawa ia memenuhi tuntutan bagi keperluan tenaga rakyat dalam pembinaan ekonomi, sambil memenuhi tuntutan untuk melahirkan masyarakat bersepadu dan berdisiplin selaras dengan pembinaan sifat-sifat kemanusiaan (Mohd Daud, 1994)
 

Selasa, 23 Ogos 2011

Tugasan PPG Kajian Tindakan

Salam sejahtera semua.


Pada semester pertama pengajian saya sebagai seorang siswi di UTHM, Batu Pahat, saya telah diarahkan menyiapkan tugasan iaitu perlu melakukan kajian tindakan yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Kemahiran Hidup dalam kursus . Saya dapati agak sukar untuk mencari panduan dalam membuat laporan. Namun kemudiannya saya bernasib baik kerana pensyarah, En.Ghazally b. Spahat berkongsi manual panduan kajian tindakan ini dengan kami dan di kesempatan ini saya turut ingin berkongsi dengan anda manual panduan menulis bagi  menyiapkan kajian tindakan anda sendiri

Kajian Tindakan dalam pendidikan menjadi satu perkembangan penting yang menjadi altenatif penyelidikan kepada pendidik.

Jumaat, 19 Ogos 2011

Info Kecantikan

Concealer Mengikut Jenis Kulit.

'Concealer' bertujuan untuk menyamarkan noda atau bahagian yang kelihatan kurang sempurna pada wajah. Ia diaplikasikan sebelum sapuan bedak asas untuk menghindari kesan lapisan lain yang lebih tebal pada bahagian-bahagian tertentu. Berikut adalah jenis-jenis 'concealer' mengikut jenis kulit.

Liquid Concealer (cecair)
Sesuai untuk semua jenis kulit.
Diaplikasikan dengan menggunakanspan atau berus.
Berperanan untuk menutupi garis lengkung hitam di bawah mata.

'Pencil Concealer'
Sesuai untuk menutupi bintik-bintik hitam atau jerawat pada kulit berminyak.
Teksturnya sedikit kering berbanding jenis cecair.

'Cream Conealer'
Kurang sesuai untuk kulit jenis berminyak.
Berbentuk 'stick' atau padat.
Berperanan untuk menutupi bintik-bintik yang jelas dan lebar.

Cara Pemakaian Concealer.
Sapukan concealer dengan jari manis. Concealer boleh disapu selepas atau tanpa bedak asas sekalipun. Jika anda mahu riasan yang lebih semulajadi, pakailah concealet dalam kadar yang minimum. Sapukan beberapa titik concealer padda bahagian kulit yang gelap terlebih dahulu. Sebaiknya, sapukan dengan jari manis kerana jari inilah yang paling lemah. Dengan itu, sapukannya lebih lembut khususnya untuk bahagian bawah mata.

Sapuan Pemerah Pipi Untuk Wajah Bentuk Hati.
Untuk menyimbangkan panjangnya wajah anda, lakukan sapuan pemerah pipi pada bahagian atas atau sekitar bahagian tulang pipi. Lakukan secara 'horizontal' (arah pemulasan ke kanan dan ke kiri melata) untuk mencipta ilusi wajah lebih lebar. Pastikan anda membuat sapuan tersebut cukup lebar supaya ia kelihatan semulajadi. Tambahkan 'shading' di bahagian dagu dengan pilihan warna pemerah pipi lebih gelapndaripada warna pipi.

Isnin, 8 Ogos 2011

KAYA @ MISKIN : KITA BERUSAHA DAN TAWAKAL

 

Jika Tuhan betul-betul mentakdirkan kita menjadi miskin sekurang-kurangnya kita telah mendapat pahala berusaha.Yang paling penting, kita telah memenuhi kehendak rasa hati kita.

Sebaliknya alangkah ruginya kalau Tuhan telah menetapkan kita menjadi kaya sedangkan kita tidak berusaha ke arah itu.

Mendaki tangga kejayaan perlukan kesungguhan, kecekalan dan tawakal kepada Allah S.W.T



myMetro | ‘Tiada lagi sentuhan kasih sayang’

GURU dulu tegas dan komited sewaktu menjalankan tugas, namun di sebalik ketegasan itu ada hati yang bersih dan ikhlas mendidik pelajar menjadi anak bangsa berjaya.
Disebabkan sikap bertanggungjawab itu, mereka bukan saja dihormati malah mulia kedudukannya dalam kalangan masyarakat.
   
·        
SALAH SIAPA...jika pelajar jadi begini, siapakah yang harus dipersalahkan.
·        
PENDEKATAN SEBENAR...guru perlu bijak menggunakan pendekatan betul bagi memastikan proses pembelajaran berjalan lancar dan cemerlang.

Kini, ketegasan, integriti, profesionalisme, hak bersuara serta taraf guru semakin suram dan merudum di mata masyarakat malah menyedihkan kerana golongan itu mudah diperkotak-katikkan pelajar sendiri.

Ini menjadikan hubungan antara guru-pelajar semakin jauh, dingin dan bergolak. Kesannya, semangat guru kian pudar melaksanakan tanggungjawab lebih dedikasi.
Disebabkan tidak mendapat sokongan selain bebanan tugasan semakin bertambah, motivasi sebahagian guru mulai luntur dan culas melaksanakan tanggungjawab. Mereka tidak lagi memegang falsafah ingin bertanggungjawab memberi pendidikan, tetapi lebih kepada mengajar semata-mata
Mengajar lebih menjurus kepada kaedah 2M iaitu membabitkan proses penyampaian ilmu pengetahuan dari guru kepada pelajar dan lebih menumpukan kepada pembangunan intelektual atau akademik.

Manakala mendidik membentuk sahsiah atau akhlak dan memerlukan tempoh masa panjang untuk membentuk akhlak pelajar yang baik.

Persoalannya apakah beza mendidik dan mengajar?

Pensyarah Kanan Program Pendidikan Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Isya Awang, berkata ada perbezaan antara konsep mendidik dan mengajar dalam ilmu pendidikan.

Beliau berkata, mengajar lebih ketara berbentuk fizikal manakala mendidik sebagai ‘sentuhan’ emosi dan kasih sayang guru kepada pelajar.

“Boleh dikatakan sebahagian guru hari ini hanya menumpukan pada konsep mengajar berbanding mendidik. Mereka datang ke sekolah hanya untuk mengajar, menghabiskan silibus dan menerima gaji hujung bulan.

“Tiada lagi ‘sentuhan’ atau perasaan kasih sayang telus seperti ditunjukkan golongan guru dulu. Guru dan pelajar kurang berinteraksi, sentiasa mencipta konflik.

“Bagaimanapun, menuding jari pada guru semata-mata adalah tidak adil kerana kita terpaksa menerima keadaan itu kerana senario hari ini tidak semuanya memihak kepada mereka,” katanya.

Katanya, kadangkala guru dibebani kerenah pelajar yang pelbagai menyebabkan ada yang sukar menumpukan perhatian. Akibatnya, akan ada pelajar yang terabai terutama mereka yang bermasalah.

“Tambah memburukkan keadaan, ibu bapa pula datang menyerang dan mempersoalkan kredibiliti guru. Apabila semua pihak menghentam, tidak mustahil ada yang mengambil langkah drastik bersikap sambil lewa dan enggan mengambil tahu,” katanya.

Menurutnya, kebanyakan ibu bapa hanya tahu mengambil pendekatan ‘lepas tangan’ atau bertindak secara melulu tanpa usul periksa. Secara tidak langsung memberi tekanan kepada guru untuk mencorakkan gaya pembelajaran mereka.

“Jalan mudah, mereka hanya mengajar dan tidak mahu mendidik. Ironinya, guru berpendapat, tidak perlu menjalin atau mengambil berat mengenai pelajar kerana ibu bapa sendiri kurang memberi sokongan.

“ Mengapa mesti menanggung beban sedangkan ibu bapa hanya relaks. Ia seperti barah hingga akhirnya menghakis sikap profesionalisme guru yang sepatutnya bertanggungjawab penuh terhadap tugas dan tanggungjawabnya,” katanya.

Ditanya mengapakah guru zaman dulu mempunyai nilai ‘sentuhan’ ajaib hingga menerbitkan hubungan rapat dengan pelajar, beliau berkata tugas guru dulu jarang ‘diganggu’ atau digugat pelbagai tugas sampingan lain.

Menurutnya, guru dulu boleh menumpukan perhatian pada tanggungjawab hakiki kerana semua pihak faham makna pendidikan dan menuntut ilmu.

“Masalahnya hari ini guru atau pihak berkenaan kurang memahami makna itu tapi lebih mementingkan keputusan akademik . Malangnya itu bukan jaminan cemerlang sahsiah diri.

“ Secara tidak langsung, menggambarkan bagaimana proses mendidik gagal dilaksanakan sedangkan untuk berjaya, gabungan keduanya perlu seimbang supaya dapat menampung kekurangan yang ada,” katanya.

Guru pula sebaliknya ada yang tidak mampu mempunyai komitmen tinggi terhadap tugas kerana segelintirnya menjadi guru semata - mata mahu mempunyai gaji dan pendapatan samping yang lebih berbentuk material.

“ Dibandingkan guru dulu, mereka ikhlas dan tidak berkira mengenai bayaran, guru sekarang sebaliknya malah ada yang terus melanjutkan tugas di luar dengan harapan memperoleh pendapatan sampingan, misalnya tuisyen.

“ Itu tidak salah namun sejauh manakah guru mampu membina hubungan baik dan mesra dengan pelajar. Adakah mereka mengambil berat dengan bertanya khabar atau masuk kelas, mengajar, beri kerja rumah kemudian keluar?

“ Suasana seperti ini tidak sihat kerana perhubungan guru - pelajar hanya termaktub dalam kelas semata - mata. Guru tidak mengenali pelajar, begitu sebaliknya, justeru bagaimanakah sentuhan kasih sayang itu boleh menerbitkan hubungan yang erat,” soalnya.

Guru, katanya, perlu berusaha mengembalikan semula martabat sebagai golongan dihormati manakala masyarakat termasuk ibu bapa perlu memberi peluang golongan itu mencorakkan proses pendidikan mengikut acuan tersendiri asalkan tidak menyalahi peraturan.

“ Guru jadilah golongan bertanggungjawab, kembalikan semula maruah yang sudah lama tercalar. Proses melahirkan masyarakat dan bangsa berguna tidak boleh dizahirkan melalui satu mekanisme semata-mata.

“Boleh mengajar tapi tekankan juga kepentingan mendidik. Barulah lengkap pakej untuk melahirkan pelajar cemerlang akademik, budi dan peribadi seperti termaktub dalam falsafah Pendidikan Kebangsaan,” katanya.

Tokoh Guru Kedah 2009, Sayed Mahadzir Sayed Omar pula berpendapat teknik mendidik dan mengajar guru berbeza dibandingkan guru zaman dulu.

Menurutnya, guru dulu mengajar berasaskan kasih sayang dan semangat patriotisme juga menerima kepercayaan tinggi daripada ibu bapa yang rela ‘menyerahkan’ anak untuk dididik.

“ Mereka tidak kisah anak ‘dipukul’ kerana tahu itu tanggungjawab guru menjadikan mereka berjaya. Malangnya hari ini tidak boleh kerana banyak akta atau peraturan perlu dipatuhi.

“ Bayangkan, kalau pelajar bermasalah, tapi tangan guru ‘terikat’, apakah boleh pelajar itu diasuh menjadi manusia yang baik? Justeru tidak hairanlah, ramai guru hari ini lebih senang mengajar daripada mendidik kerana tidak mahu masalah berbangkit,” katanya.

Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
rencana@hmetro.com.my


myMetro ‘Tiada lagi sentuhan kasih sayang’

Khamis, 4 Ogos 2011

Inspiring Person - A Man Without Arm & Leg

This amazing person, Nick Vujicic membuatkan hati kita sebak dengan segala kekurangnya. Namun, beliau lebih kuat jika hendak dibandingkan dengan kita yang lengkap anggota badan. Kenalilah beliau untuk mendapatkan inpirasi hidup anda.



Life Is Like A Cup of Coffee - Inspirational Video Movie

Video motivasi diri ini diharapkan dapat memberikan inspirasi kepada anda semua. Video ini pertama kalinya dipertontonkan kepada saya dan rakan-rakan sewaktu menghadiri kuliah bagi pengajian saya oleh En.Ghazally Spahat, pensyarah Kursus Pengurusan Pembelajaran kami ketika di sem 1. Ada banyak lagi, video yang bergenre kan motivasi yang ditunjukkan, saya berusaha untuk menerbitkannya di blog ini.

Saksikanlah.

Resepi Sedap Untuk Berbuka Puasa.

Masuk aje bulan Ramadhan, antara topik hangat selain fesyen baju raya ialah tentang resepi untuk berbuka puasa. Ini memang menjadi topik hangat di antara guru-guru wanita di sekolah saya terutamanya senior2....maklumlah, masing2 sibuk berkongsi resepi. Bercakap tentang makanan, buat air liur kita meleleh. oklah, mari kita tengok resepi yang sedap untuk berbuka puasa....harap ada antara resepi ini akan menjadi hidangan anda sekeluarga.


RESEPI : Sotong Masak Halia

Bahan-bahan:

500 gram sotong
1 ulas bawang bawang putih – hiris/tumbuk halus
3 ulas bawang merah– hiris/tumbuk halus
1 cm halia – hiris halus
1 cm kunyit hidup – tumbuk halus (boleh juga guna 1 sudu teh serbuk kunyit)
½ sudu teh jintan putih
1 tangkai cili merah - hiris
1 tangkai cili hijau - hiris
1 tangkai daun sup/bawang - hiris kasar
½ cawan air
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa (jika suka)
Minyak masak untuk menumis


Cara penyediaan:


1. Gaul sotong dengan garam dan kunyit hingga mesra.
2. Panaskan minyak. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sehingga naik bau.
3. Masukkan sotong dan biarkan sehingga masak. Gaul sekali sekala.
4. Masukkan air , kacau dan biarkan sehingga mendidih.
5. Tutup api. Masukkan cili merah dan cili hijau. Gaul rata.
6. Masukkan ke dalam pinggan dan tabur daun sup/bawang.


RESEPI : Ketam Tumis Sambal Bertelur

Bahan-bahan.
2 ekor ketam
5 ulas bawang merah(dikisar)
2 ulas bawang putih(dikisar)
1.5 cm halia(dikisar)
1 biji telur
semangkuk kecil lada kering (dikisar)

Cara-cara :
1. Rebus ketam terlebih dahulu.
2.Tumiskan bahan-bahan yang dikisar sehingga agak pekat, kemudian, masukkan sedikit air rebusan ketam tadi dalam jumlah yang sesuai.
3. Masukkan ketam dalam bahan yang ditumis.
4. Masukkan telur ke dalam masakan tadi dan gaulkannya. Masak sehingga kuahnya menjadi agak pekat.

Rabu, 3 Ogos 2011

“Knp wanita Islam tidak dibenarkan untuk berjabat tangan lelaki?”

Seorang lelaki British dtg kpd seorang Muslim & b'tanya,
“Knp wanita Islam tidak dibenarkan untuk berjabat tangan lelaki?”
Muslim itu bertanya kembali, “Bolehkah kamu b'salam dengan Ratu Elizabeth?” Lelaki itu m'jawab, “Sudah tentu tidak, hanya org t'tentu sahaja dibenarkan utk b'salam dengan Ratu Elizabeth.”Muslim itu tersenyum lalu berkata. “Wanita muslim adalah ratu dan ratu tidak bersalam dengan lelaki asing.