Isnin, 18 Julai 2011

All About Steven Spielberg

Steven Allan Spielberg


Menceritakan tentang personaliti terkenal dunia perfileman Hollywood, Steven Spielberg. Saya memang kagum dengan hasil kerja beliau memandangkan banyak filemnya tersenarai dalam filem terhebat dunia.

       Dilahirkan pada 18 Disember 1946, Steven Spielberg atau dengan nama sebenarnya Steven Allan Spielberg dilahirkan dengan bakat yang besar dalam bidang kerjayanya sebagai seorang pengarah filem terkenal Hoolywood. Beliau bukan sahaja seorang pengarah filem tetapi turut berperanan sebagai penulis skrip, penerbit filem dan juga eksekutif studio di mana beliau bertindak sebagai salah seorang pengasas Studio Filem Dream Works dan jangan pula anda terkejut apabila saya katakan, Spielberg juga seorang pereka permaianan video.

       Tiga filem terhangat di pasaran arahan Spielberg ialah Jaws (1975), ET Extra -Terratrial (1982) dan Jurassic Park (1993) mencapai taraf box-office.


       Spielberg dilahirkan di Cincinnati, Ohio. Ibunya Leah Adler merupakan pemain piano manakala bapanya, Arnold Spielberg adalah seorang jurutera elektrik yang terlibat dalam pembangunan komputer.

      Pada usia 13 tahun, Speilberg memenangi hadiah bagi sebuah filem 40 minit bergenrekan perang yang berjudul Escape to Nowhere yang dibuatnya berdasarkan pertempuran di Timur Afrika. Spielberg berkelulusan dari California State University, Long Beach setelah gagal dalam permohonannya untuk belajar di Sekolah Filem di University of Southern California.

Terbaru, Steven Spielberg bertindak sebagai penerbit filem Transformer 3 Dark of The Moon.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan