Isnin, 11 Julai 2011

LAGU 1 MALAYSIA - Suntik Semangat Perpaduan

Sebentar tadi, saya baru sahaja menjalankan tugas sebagai seorang guru Muzik walaupun agak 'buta' dalam bidang ini. Maklum ajelah, bukan opsyen saya namun demi tugas yang dipertanggungjawabkan, saya berusaha sedaya upaya untuk menyampaikan ilmu ini.
          Kisahnya pada hari ini ialah tentang Lagu 1 Malaysia. Merujuk kepada tajuk saya di atas ( macam nak tulis surat rasmi la pulak hehehe...), mengikut pendapat saya yang tidak seberapa ini dan bukan sesesiapa, bukan tokoh negara, bukan ahli akademik, juga bukan ahli politik mahupun bukan doktor falsafah, saya dapat merasakan semangat patriotik dan naluri perpaduan dapat diserapkan dalam diri jika menghayati lagu ini. Liriknya amat bermakna dan mengajak semua bangsa tidak mengira darjat, agama, jantina menjadi satu bangsa demi negara tercinta. Lagu ini telah dijadikan lagu tema Sambutan Hari Kemerdekaan Negara yang ke-52 iaitu pada tahun 2009. Sebenarnya lagu ini memenangi Pertandingan Mencipta Lagu 1 Malaysia.
Bagi mengembangkan dan mempopularkan lagu-lagu patriotik dalam kalangan rakyat Malaysia, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan menganjurkan Pertandingan Mencipta Lagu 1 Malaysia.
           Berikut ialah lirik lagu 1 Malaysia

Dunia kian berubah, Perubahan melingkari
Melaksana hasrat hati, kejayaan terbukti
Dunia yang megah, dengan misi yang gagah,
Kerana perpaduan, Kita masih bersama,

c/o Kita satu bangsa, satu negara
Kita satu matlamat ooooo....
Kita satu bangsa, satu negara,
Kita satu Malaysia.

Bermulanya sekarang, Perjalanan dilaksana,
Seia, Sekata, Sehati dan Sejiwa,
Membina masa hadapan, Menuju kejayaan,
Kita semua rakyat Malaysia,
Harmoni, Saling menghormati

Pencipta Lagu : Universiti Lim Kwok Wing, KL

Jom dengar lagu ini bersama. Sebarang pendapat adalah digalakkan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan